Tuesday 4 December 2012

10 Alat Inovasi Dan Teknologi Dalam Sukan

1. WEIGHTED VEST PRO - Variable Weight Training Vest.




Weight Vest Pro mampu menambah rintangan terhadap sebarang jenis latihan dan pergerakan tanpa menjejaskan teknik semasa latihan tersebut. Berat poket yang terdapat pada jaket terbahagi sama rata dan mampu menampung berat sehingga lebih kurang 9 kg untuk membantu meningkatkan intensiti latihan kekuatan dan kepantasan.

Ciri-ciri :
·         Berat boleh diselaraskan sehingga 9 kg.
·         Fleksibel dan mengikut pergerakan dan bentuk badan.
·         Sisi jaket terikat rapi untuk memberi lebih keselesaan.
·         Mempunyai tali yang bertindih untuk memastikan jaket selamat digunakan
·         Mempunyai tali pinggang Velcro agar sesuai digunakan oleh semua jenis atlet.
·         Poket yang kenyal untuk menambah atau mengurangkan berat jaket pada bila-bila masa.





2. POWER STRAPZ - Portable Suspension Training System






Dua tali, satu sistem, beratus-ratus jenis senaman. Alat bantu latihan mudah alih ini membantu untuk menambahkan kekuatan dada, belakang, abdomen, lengan dan kaki. Ia boleh digunakan pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja.

Ciri-ciri :
·         Menggunakan sistem numeric door anchor untuk memastikan tali sejajar dan memudahkan tali dipanjangkan atau dipendekkan.
·         Mempunyai span pada pemegang untuk keselesaan maksimum.
·         Mempunyai beg galas dan sepasang tali yang sangat kuat untuk pelbagai aktiviti senaman atau pergerakan.   



       3. Arctic Heat Ice Jackets




    Ciri-ciri : Diperbuat daripada gabungan bahan-bahan unik dan teknologi termasuk bahan penyejukan badan Sportwool dan bahan khusus Artik Haba Gel, jaket penyejukan akan memastikan badan anda sejuk untuk tempoh yang lama dan membantu meningkatkan prestasi elit. Haba Artik Penyejuk Vest boleh menurunkan suhu kulit sehingga 17 darjah Celsius - menurunkan kadar jantung anda, mengurangkan kehilangan cecair dan membantu mencapai peringkat maksimum anda.




    4. Suunto M1 Black

 


      Ciri-ciri : Menunjukkan kadar jantung dan nilai kalori yang telah dibakar.
  •       Secara automatik bertukar antara tiga zon kadar jantung untuk membantu mencapai sasaran latihan peribadi
  •       Sesuai dengan hampir semua peralatan gimnasium kardio.
  •       Mudah untuk digunakan
  •       9 bahasa: Inggeris, Perancis, Sepanyol, Itali, Jerman, Belanda, Portugis, Sweden dan Finland
      Dengan pemantauan mudah dan selesa serta mengikut masa sebenar kadar jantung dan kalori dibakar, Suunto M1 dilengkapi dengan alat penting yang anda perlukan untuk mencapai matlamat kecergasan anda. Ia memantau anda semasa anda bersenam untuk memastikan anda kekal dalam zon latihan yang paling berkesan. Jika anda pergi untuk membakar kalori, pastikan setiap langkah adalah satu pintar.








    5. Hopz – Vertical Leap Trainer


 




      Alat lompatan Hopz akan membantu anda meningkatkan kuasa eksplosif di bahagian kaki dan menguatkan otot utama dalam bahagian bawah badan, untuk memaksimumkan keupayaan lompatan menegak. Ini langkah utama kuasa eksplosif dan penting dalam mana-mana sukan yang memerlukan kuasa di bawah pinggang.
      Ciri-ciri :
  •      Band rintangan cepat melampirkan dan melepaskan tali pergelangan kaki dan cincin tali pinggang
  •      Band Tahan Lama dengan rintangan sehingga hingga 18 kg
  •      Tali pinggang boleh laras sesuai dengan hampir semua saiz pinggang
  •      Pengguna yang disyorkan ketinggian: 5'4'' untuk 6'2''






     6. Core Pushup

 


  
      Meningkatkan intensiti latihan tekan tubi dan memaksimumkan kekuatan bahagian teras dan atas badan. Platform keluli dan imbangan gabungan bola mewujudkan permukaan yang tidak stabil untuk pelbagai senaman latihan kekuatan termasuk 7 konfigurasi yang dicetak terus pada platform. Imbangan bola yang tahan lama dan boleh mengembung / deflates untuk mengubah kesukaran aktiviti.
      Ciri-ciri :
  •      Memberi kesan yang tinggi kepada seluruh badan.
  •      Terdapat 7 gambar ilustrasi pada platform.
  •      Dibuat dengan keluli gred Pro untuk latihan berintensiti tinggi.
  •      Tahan lama, handle yang selesa dan mudah dibentuk.


     7. X-Tremus Brace

 

      Dengan teknologi yang semakin canggih dan mod mengait 3-Dimensi dan tahap mengait 3-Density. LP siri X-TREMUS bukan sahaja menyediakan sokongan yang sesuai untuk aktiviti sukan khusus tetapi juga meningkatkan prestasi sukan dan kestabilan. Terima Kasih kepada  MSD, M: Magic Power Band; S: Struktur kontur Stabil; D: Tahan Lama Pemasangan bersatu.
      Ciri-ciri :
  •       Corak Y disekitar tulang carpal membantu meningkatkan kestabilan tanpa tekanan yang berlebihan daripada carpal.
  •       Kontur Thumb dengan pembukaan digunakan untuk otot thenar untuk kawalan deria motor, kontur bawah jari.
  •       Sangat sesuai untuk pergelangan tangan yang terseliuh dan ‘grip’ yang lemah.
  •       Kuasa Band Magic Striped atas lengan medial meningkatkan cengkaman.
  •       Tali pergelangan tangan memperkukuhkan kestabilan lengan.
  •       Tali untuk kestabilan & tekanan khas.
  •       Tahan lama.

    8. Digital Referee

 


      Alat Pengadil Digital ini telah direka oleh Andy Kurovets khas untuk perlawanan bola sepak. Idea ini muncul selepas pengadil FIFA dalam piala dunia pada tahun 2010 telah membuat keputusan yang tidak begitu menyenangkan dalam 2 perlawanan yang telah berlangsung. Sepp Blatter meminta maaf dan mengatakan FIFA mempunyai tempahan lebih menggabungkan teknologi dalam sukan itu. Sukan seperti kriket telah lama menerima pakai pengadil ketiga ke dalam permainan, kerana kita adalah manusia! Oleh itu FIFA juga perlu melakukan hal yang sama dengan menggunakan "Mata Pengadil Ketiga".
      Andy menjelaskan: ‘Saya percaya bahawa sepatutnya kita menggunakan pengadil tambahan yang boleh memantau permainan pada skrin. Dan selepas melayari melalui Bluetooth membuat keputusan daripada "Pengadil Mata Ketiga". Oleh itu, dalam keadaan tertentu sebagai contoh, sekiranya offside, pengadil video pada jam akan menunjukkan cahaya merah kepada ketua pengadil untuk membuat keputusan yang objektif.
      Ciri-ciri :
  •      Dalam bentuk jam tangan yang mudah digunakan dengan selesa oleh pengadil.
  •      Selain membantu pengadil dalam membuat keputusan, ia juga mempunyai sistem pengiraan masa.
  •      Kalis Air.
  •      Bertindak dengan pantas dan segera apabila membuat keputusan.

9. Sportiiiis Heads-Up Display


 
      Deskripsi :
      Jika anda tidak boleh pergi selama lima minit tanpa mengetahui kadar jantung anda, ini merupakan alat paling sesuai untuk anda. Alat pintar yang direka untuk atlet profesional ini menggunakan lampu dan pertuturan untuk memastikan anda sentiasa sedar mengenai penggunaan tenaga anda.
      Anda hanya perlu memakai cermin mata; peranti melekat kepada salah satu sisi cermin mata, sama ada kiri atau kanan. Ia mempunyai ledakan plastik yang melengkung di hadapan satu mata, hanya dalam penglihatan periferal. Ledakan ini dipenuhi dengan lampu berwarna yang berkelip hijau, kuning atau merah untuk mengingatkan anda kepada keadaan fizikal anda.
      Peranti bersambung kepada sensor badan yang menggunakan sistem tanpawayar ANT + untuk penghantaran data perubatan. Menggunakan perisian yang dipasang pada komputer Mac atau Windows PC, anda boleh menubuhkan peranti Sportiiiis supaya ia berkelip merah apabila anda berjoging atau berbasikal terlalu cepat atau terlalu perlahan, atau apabila jantung anda berdegup terlalu lambat atau terlalu cepat. Satu ‘speaker’ kecil pada telinga anda juga akan memaklumkan kepada anda.



    10. Ionx Shirts

 

      Deskripsi :
      Steroid, ubat ajaib dan pil prestasi! Inovasi terkini dalam teknologi doping (walaupun ia masih sah dalam undang-undang, buat masa sekarang) adalah "baju terion". Dibangunkan oleh New Zealand kit firma Canterbury, baju baru 'IonX' diperbuat daripada kain yang "mengandungi medan elektromagnet bercas negatif". Ini bermakna proses pengionan, yang menghasilkan atom bercas elektrik telah lama difahami oleh saintis Blok dari Timur untuk meningkatkan prestasi sukan, boleh berlaku di dalam badan semasa latihan dan juga perlawanan kompetitif. Menurut kajian terbaru yang dijalankan oleh Profesor Mike Caine, ketua jabatan teknologi Sukan dan inovasi di Loughborough, England, baju baru akan membolehkan untuk "peningkatan yang kecil tetapi penting (2.7%) kepada kuasa output diulangi pada latihan intensiti tinggi".

No comments:

Post a Comment